مواردی که در استفاده از ماکروفر نمیدانید…!

ماکروفر-یزد تکیک

ارزش غذایی مواد غذایی به این است که در مدت زمان کمتری به بالا ترین دما برسد که باعث حفظ مواد مفید و ویتامین ها  در غذا میشود.و بسیاری از مخطرات دود کردن غذا روی ذغال یا در روغن سوخته و … در استفاده از ماکروفر وجود ندارد و روش بهتری است.

این قضیه نشان دهنده این است که ماکروفر علی‌رغم خطراتی که دارد مزایایی هم نسبت به روش هایی دیگر دارد.برای استفاده از آن، تیم یزد تکنیک به بررسی برخی موارد میپردازیم.

چه مواد غذایی در ماکروفر نباید قرار داده شود؟

هیچ مواد غذایی وجود ندارد که در داخل ماکروفر نتوانیم از آن ها استغفاده کنیم. اما چند موردی استثنا وجود دارد که نباید از این قبیل مواد استفاده کرد. برای مثال: تخم مرغ، گوجه، سیب زمینی کامل را نمی‌توان استفاده کرد. چون ماکرو آب داخل مواد را تبخیر میکند و چون فضای برای خروج بخار از آن وجود ندارد باعث متلاشی شدن موادغذایی می‌شود و داخل ماکرو پخش می‌شوند.

چرا پختن غذای کودکان را داخل ماکرو انجام ندهیم؟

مواد غذایی در استفاده از ماکروفر ارزش غذایی بالایی دارند. در روش های سنتی به دلیل  اینکه زمان پخت طولانی ایجاد

میشود ارزش غذایی مواد بسیار کاهش پیدا میکنند اما میکروب ها یا آلودگی هایی که در مواد غذایی وجود دارد کاملا از بین میرود. این تنها تفاوتی است که در بین این دو روش مشهود است. بنابراین در استفاده از ماکروفر چون در زمان کوتاهی انجام می‌شود احتمالا میکروب ها یا آلوگی ها بطور کامل از بین نمی‌رود و ممکن است به مسمومیت غذایی منجر شود.بنابر این چون کودکان بدن ضعیف تری در مقابله با این ویروس ها دارند بهتر است از روش‌های سنتی و مطمئن استفاده کرد.

نوشیدنی های کودکان را نیز در ماکرو قرار ندهیم؟

بدلیل اینکه در ماکروفر مایعات بسیار زودتر از جامدات گرم میشوند.پس مایعاتی که برای کودکان در داخل ماکرو گپرم می‌شوند. احتمال اینکه مایع داغ باشد و بدنه ظرف معمولی باشد بسیار است که باعث سوختگی  کودکان شود.

 

مشکل گرم کردن مایعات در ماکرو چیست؟

برای گرم کردن یا جوش آوردن مایعاتی که در ماکرو انجام میگیرد حالت “سوپرهیت” ایجاد میشود. در روش سوپرهینت تبخیر به درستی انجام نمی‌شود و زمانی که عمل تبخیر نتواند انجام شود.انرژی تبخیر در مایع ذخیره می‌شود.حال این مایع ها می‌تواند چای، قهوه،آب،نسکافه یا شیر باشد.بعد از این که نوشیدنی داغ را از ماکرو بیرون میاوریم با اضافه کردن چیزی مانند قاشق ، شکر و… مایع به بیرون پاشیده می‌شود و حتی باعث سوختن صورت و دست وکثیف کاری همراه می‌شود. پس حتی اگر برای گرم کردن مایعات از ماکروفر استفاده کردید چند ثانیه صبر کنید تا تخلیه انرژی به آرامی انجام شود بعد میل کنید.

اشعه های ماکروفر برای گرم کردن غذا به بدن آسیب می‌رساند؟

امروزه خیلی شنیدیم که میگن بعد از گرم کردن غذا در ماکروفر حدود چند دقیقه در محیط قرار دهید تا امواج ماکروفر از آن خارج شود و بعد میل کنید.اما آیا این باور درست است؟ خیر .

امواجی که در ماکرو برای گرم کردن استفاده می‌شوند دقیقا مثل امواج موبایل، تلوزیون و… هستند.به محض اینکه عمل گرم کردن ماکروفر به اتمام رسید امواج آن هم تمنام میشوند و هیچ خطری ندارد.البته این را باید در نظر گرفت که ماکروفر هایی که درب یا درز درب آن ها خراب است اصلا استفاده نکنید زیرا امواج ماکروفر در هنگام کار بسیار خطرناک است.غذاهایی که با ماکروفر پخت میشوند اصلا خطرناک نیستند.حتی سازمان بهداشت جهانی در مورد خطرات غذاهای گرم شده در ماکرو چیزی اعلام نکرده است.

چرا غذا های مایعاتی در داخل ماکروفر زودتر گرم می‌شوند؟

امواج مکروفر در غذا های آبکی به مولکول های برخورد میکنند. مولکول های مواد غذایی با سرعت بیشتر به تحرک در می‌آیند و غذا سریعتر گرم می‌شود.چون در حالت کلی غذا های که به صورت سنتی گرم میشوند حالت گرما از بیرون به داخل انجام می‌شود ولی در ماکروفر برعکس عمل می‌کند و از داخل به بیرون گرم می‌شود و غذاهای میعاتی چون بصورت یکنواخت در ظرف هستند راحت تر و سریعتر گرم می‌شوند

استفاده از کیسه فریز های پلاستیکی در ماکروفر خطرناک است؟

ماکروفر به دلیل ایجاد گرمای زیاد در مدت زمان کم با مواد پلی‌فنول موجود در کیسه های پلاستیکی وقتیکه ترکیب می‌شوند.آلودگی هایی به مواد غایی منتقل می‌کند که بسایر خطرناک است و برای متابولیسم بدن انسان ضرر دارد.

مخصوصا افرادی که دچار کم کاری تیروئید هستند یا چاقی و اضافه وزن دارند. در استفاده از این مدل گرم کردن غذا  امکان دچاربه بیماری های شدی تری از جمله سرطان و … افزایش می‌یابد.

البته امروزه استفاده از ظروف پلاستیکی که از مواد درجه یک تهیه شدند و دارای استاندارد BPA هستند بیخطر است و جایگزین مواد پلاستیکی معمولی شده اند.

نکات مهم

  •  اگر لیوان آب را داخل ماکروفر جوش کردید و هر مواد دیگری به آن اضافه کنید باعث پاشش آن و سوخت دست و صورتتان میشود. پس برای این کار حتما پس از د اخل کردن آب با قاشق انکی هم بزنید و بعد چیزی اضافه کنید.
  • از قرار دادن لیوان های دسته دار در ماکروفر پرهیز کنید یا با مراقبت انجام دهید چون در غیر این صورت دستتان دچار سوختگی می‌شود.
  • از دیگر مواردی که باعث آسیب پوستتان می‌شود ظروف یا بشقاب هایی هستند که در ماکروفر بسیار داغ می‌شوند.پس بهتر از از ظروفی که دستگیره و دسته دارند با دستکش استفاده کنید.
  • اگر در ماکروفر برای گرم کردن شیر یا شیرکاکائو یا از قبیل این مواد استفاده میکنید حتما زیر لیوان بشقاب یا ظرف قرار دهید که در صورت سرریز شدن کثیف کاری نشود.
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مواردی که در استفاده از ماکروفر نمیدانید...!تماس با ما: 03591011297